Η ομαδοσυνεργατική μάθηση αποτελεί μια σύγχρονη μέθοδο μάθησης, που
μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκάστοτε εκπαιδευτικό για την ενίσχυση μιας
αποτελεσματικότερης διδασκαλίας. Έρεισμά της είναι η συνεργασία των μαθητών
μέσα από μικρές ομάδες για την κατάκτηση νέων γνώσεων.
Κάποιες από τις πρακτικές μεθόδους ομαδοσυνεργατικής μάθησης είναι:
1. Μέθοδος «Συναρμολόγηση»
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 6, στις οποίες μελετούν ύλη που είναι ήδη
χωρισμένη σε ενότητες. Κάθε μαθητής διαβάζει το τμήμα της ύλης που του
αντιστοιχεί στην ομάδα του. Έπειτα όλοι οι μαθητές από διαφορετικές ομάδες που
είχαν το ίδιο κομμάτι μελέτης συγκεντρώνονται σε μια ομάδα ¨ειδικών¨ για να το
συζητήσουν. Στη συνέχεια επιστρέφουν στην αρχική τους ομάδα και διδάσκουν στα
υπόλοιπα μέλη την ενότητα που τους αντιστοιχούσε. Με τη μέθοδο αυτή οι μαθητές
έχουν τη δυνατότητα να μάθουν μέσα από τη συνεργατική διδασκαλία των ομηλίκων
τους.
2. Μέθοδος « Αριθμημένοι Συνεργάτες»
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4 και τους δίνεται από τον εκπαιδευτικό ένας
μυστικός αριθμός από το 1 έως το 4. Έπειτα τίθεται ένα ερώτημα, στο οποίο πρέπει
για παράδειγμα να απαντήσουν όλα τα ¨δυάρια ¨της κάθε ομάδας. Στόχος είναι η
παρακίνηση όλων των μαθητών για μελέτη, εφόσον δεν γνωρίζουν ποιος αριθμός θα
εκπροσωπήσει την ομάδα τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
3. Μέθοδος «Συνεργατική Ενοποιημένη Ανάγνωση και Γραπτή Έκθεση»
Εφαρμόζεται στις ανώτερες τάξεις του Δημοτικού (Ε΄& Στ΄). Οι μαθητές χωρίζονται
σε ομάδες των 4, διαβάζουν ο ένας στον άλλον, κάνουν γραπτό σχολιασμό κειμένων
και διορθώνουν αμοιβαία τα γραπτά τους.
4. Μέθοδος «PALS»
Οι μαθητές συνεργάζονται σε ζεύγη και εναλλάσσονται στο ρόλο του δασκάλου και
του μαθητή.
5. Μέθοδος « Συνεργατική Σύνοψη»
Οι μαθητές συνεργάζονται σε ζεύγη. Κατά τη διάρκεια που ένας μαθητής συνοψίζει
ενότητα της ύλης, ο άλλος ακούει και διορθώνει τυχόν λάθη ή παραλείψεις. Έπειτα,
οι ρόλοι αλλάζουν, έως ότου καλυφθεί η εκάστοτε ενότητα.
6. Μέθοδος « Σκέψη- Δυάδα- Ομάδα»
Οι μαθητές συνεργάζονται σε ζεύγη. Ο εκπαιδευτικός θέτει ένα ερώτημα, το οποίο
κάθε ζεύγος πρέπει να το σκεφτεί, να το συζητήσει και να αποκριθεί με μια
συνεργατική απάντηση.
(Πηγή: Robert E. Slavin)
Στάμου Δήμητρα,
Ψυχολόγος, MSc
CBT Psychotherapy
https://hrv-club.ru/forums/index.php?autocom=gallery&req=si&img=3736
http://terios2.ru/forums/index.php?autocom=gallery&req=si&img=4772